|
DKW RT 125
|
Model RT 125
Jednym z motocykli DKW najbardziej znanych na całym świecie, był model RT 125 opracowany pod koniec lat trzydziestych. To właśnie ten pojazd, powielany przez wielu producentów, przyczynił się do zmotoryzowania świata po II wojnie . DKW RT 125 miał maił lekką i wytrzymałą ramę zamkniętą, spawana z rur stalowych. Koła z bębnowymi hamulcami o niewielkiej średnicy, wyposażono w cienkie ogumienie. Tylko przednie koło wyposażono w resorowanie za pomocą widelca trapezowego, wykonanego z wytłoczek blaszanych. Najciekawszym elementem tego motocykla był silnik zblokowany we wspólnej aluminiowej obudowie, wraz ze skrzynia biegów i mokrym wielotarczowym sprzęgłem. Napęd z wału korbowego na sprzęgło, przenosił jednorzędowy łańcuch. Sprzęgło sterowane ręcznie, wyłączane było za pośrednictwem linki współpracującej z mechanizmem slimakowym, umieszczonym w prawej pokrywie silnika. Śruba ślimaka działała na dzielony popychacz zakończony grzybkiem, pracujący w wierconym głównym skrzyni biegów. Skrzynia biegów o trzech przełożeniach, sterowała nożna dźwignia umieszczona współosiowo z dźwignią rozrusznika. Na prawym czopie wału korbowego umieszczono prądnicę prądu stałego. Motocykl wyposażono w zapłon akumulatorowy. Maksymalna moc silnika DKW RT 125 wynosiła 5 km przy 5000 obr/min.
Cechami charakterystycznymi tego pojazdu , była lekka, zwarta konstrukcja i zadziwiająca wytrzymałość . Niezwykła poręczność motocykla sprawiła, że jeszcze przed wybuchem wojny, zapisał on chlubną kartę w sporcie.
DKW RT 125 okazał się konstrukcją wyjątkowo udaną i ochoczo kopiowaną przez innych producentów . Masowemu powielaniu niemieckiego wzoru sprzyjał okres powojenny , kiedy to zarówno gotowe motocykle, jak też dokumentacja i maszyny dostały się w ręce państw koalicji antyhitlerowskiej.
