alt

URAL-2 M-63

  typ:   Ciężki motocykl z wózkiem bocznym
  dane firmowe:   IRBITSKIJ MOTOCIKLJETNIJ ZAWOD (IMZ), ZSRR, URAL-2 model M-63, nr ident.: 486863
  czas powstania:   1989 r.
 
 
  Ciężkie motocykle radzieckie wytwarzane po II wojnie światowej mają jednego protoplastę, jest nim motocykl M-72 (ZIS, IMZ, GMZ) . Dzięki solidnej budowie, prostemu silnikowi o dużej mocy, trwałemu napędowi wałem kardana, wygodnemu i pakownemu wózkowi bocznemu umożliwiał on dosyć sprawne pokonywanie nawet największych bezdroży. Produkowany od 1941 roku w praktycznie niezmienionej formie w drugiej połowie lat pięćdziesiątych wymagał unowocześnienia. Główny odbiorca tego typu motocykli, wojsko, potrzebowało pojazdu o większej niezawodności, lepszych możliwościach terenowych, sprawniejszym zawieszeniu samego jednośladu jak i wózka bocznego. Sugerowano też opracowanie nowych mocniejszych silników. Wyzwanie podjęły dwie wytwórnie motocykli: Irbicka Fabryka Motocykli oraz Kijowskie Zakłady Motocyklowe. Skonstruowano dwa modele, M-52 oraz M-61 "Ural 1". Wytwarzane były do końca lat 50-tych. Praktycznie cała produkcja kierowana była do jednostek milicji drogowej i różnych formacji wojskowych. W 1959 roku zaczęto wprowadzać zmiany w podwoziu Urala, który przez następne lata poddawany był wielu modyfikacjom.
 
  Silnik: o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, górnozaworowy, OHV z wałkiem rozrządu napędzanym przekładnią zębatą od wału korbowego, 2 zawory na cylinder, o poziomym układzie cylindrów i tłokach przeciwbieżnych (typu „bokser”), pojemności skokowej 649 cm3, mocy maksymalnej 20,6 kW (28 KM) przy 4800-5200 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 44 Nm uzyskiwanym w zakresie 3000-3500 obr/min. Zasilanie gaźnikowe, każdy cylinder zasilany własnym gaźnikiem K-38, zapłon bateryjny (6V), rozrusznik mechaniczny, uruchamiany nogą. Silnik kompletny i oryginalny. Osprzęt silnika kompletny i oryginalny. Instalacja elektryczna kompletna i oryginalna.
 
  Układ napędowy: sprzęgło dwutarczowe, suche, zintegrowane z kołem zamachowym. Skrzynia przekładniowa mechaniczna, czterobiegowa, dwuwałkowa, niesynchronizowana. Napęd ze skrzyni biegów przekazywany wałem napędowym na przekładnie główną i tylne koło motocykla. Wał napędowy od strony wałka głównego skrzyni biegów zakończony przegubem elastycznym, od strony przekładni głównej przegubem typu Cardana. Przekładnia główna z dwóch kół stożkowych o zębach łukowych. Koła zębate przekładni głównej umieszczone w korpusie będącym tarczą hamulca, miską olejową i piastą osi tylnego koła. Przekładnia główna mocowana jest do wahacza tylnego koła. Układ napędowy kompletny i oryginalny.
 
  Układ kierowniczy: Przednie koło skrętne. Układ kierowniczy wyposażony jest w regulowany, cierny amortyzator ograniczający drgania skrętne koła przedniego. Układ kierowniczy kompletny i oryginalny.
 
  Układ hamulcowy: kompletny i oryginalny, mechaniczny, szczękowy, typu bębnowego, działający niezależnie na przednie koło motocykla oraz koło tylne motocykla i koło wózka bocznego. Hamulec ręczny przedniego koła uruchamiany dźwignią umieszczoną po prawej stronie kierownicy. Hamulec tylnego koła motocykla i koła wózka bocznego uruchamiany nogą poprzez dźwignię umieszczoną po prawej stronie motocykla.
 
  Rama: kompletna i oryginalna, składająca się z ramy motocykla i ramy wózka bocznego. Rama motocykla, typu zamkniętego, podwójna, wykonana z rur stalowych łączonych metodą spawania – główny element nośny wszystkich zespołów. Rama wózka bocznego w kształcie prostokąta, wykonana z rur stalowych łączonych techniką spawania. Połączona z ramą motocykla za pomocą dwóch kulistych zacisków oraz dwóch regulowanych stojaków. Do ramy wózka bocznego umocowany błotnik koła wózka bocznego.
 
  Zawieszenie: kompletne i oryginalne, składające się z widelca przedniego, zawieszenia koła tylnego oraz zawieszenia wózka bocznego. Widelec teleskopowy przedni, typu upside-down, z wewnętrznymi sprężynami oraz jednokierunkowo działającymi amortyzatorami hydraulicznymi. Widelec koła przedniego wyposażony w błotnik. Zawieszenie koła tylnego wahaczowe, oparte na dwóch amortyzatorach sprężynowo-hydraulicznych, mocowane do ramy tulejami metalowo-gumowymi. Zawieszenie tylnego koła z dwustopniową regulacją wodzikową wstępnego ugięcia sprężyn. Wózek boczny zawieszony na dwóch resorach ćwierćeliptycznych połączonych poprzeczką, koło wózka bocznego zawieszone na drążku skrętnym.
 
  Wózek boczny: kompletny i oryginalny. Wykonany z blachy stalowej, wewnątrz siedzisko z oparciem dla pasażera. Wózek wyposażony w odpinaną plandekę i koło zapasowe.
Koła i ogumienie: kompletne i oryginalne. Koła wzajemnie zamienne, wyposażone w piasty z bębnami hamulcowymi. Obręcze połączone z piastami za pomocą zestawu szprych krótkich i długich. Opony dętkowe w rozmiarze 3,75-19”.

Dane kontaktowe

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
kom 698-686-156
.