alt

Chevrolet VD

  typ:   Średni samochód ciężarowy 1,5 T
  dane firmowe:   General Motors Co. USA, Jabesville, Wisconsin, Chevrolet, Seria VD, nr ident.: 21VD07 9694
  czas powstania:   1939 r.
 
 
  Amerykański średni samochód ciężarowy o ładowności 1,5 t (medium duty truck) marki Chevrolet koncernu General Motors Co., należący do rodziny pojazdów użytkowych tej marki wytwarzanych od 1929 roku. Model serii VD produkowanej tylko w 1939 roku z przeznaczeniem na rynek amerykański w zakładach w Janesville w Wisconsin. Serię VD oprócz rocznika charakteryzował rozstaw osi 158,5 cala oraz koła bliźniacze osi tylnej. Już sam kod modelu/serii czyni pojazd unikatowym, gdyż przypisany do konkretnego typu pojazdu, jednoznacznie identyfikuje go z pośród setek typów i wersji wytwarzanych przez koncern w ciągu dziesiątek lat.
 
  Od 1936 roku Towarzystwo Przemysłowe Zakładów Mechanicznych „Lilpop, Rau i Loewenstein” S.A. w Warszawie rozpoczęło montaż wybranych modeli samochodów osobowych i ciężarowych firmy General Motors Corporation, Detroit, Michigan, USA. Jednym z nich, na podstawie drukowanych materiałów źródłowych, był samochód ciężarowy Chevrolet o rozstawie osi 158,5 cala. W tym czasie tylko dwa modele/serie ciężarówek Chevroleta posiadały ten rozstaw osi. Była to seria VC i VD. Serię VD odróżniały od serii VC tylko koła bliźniacze osi tylnej. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że opisywana ciężarówka pod koniec lat trzydziestych była montowana w Warszawie lub też wykorzystywano jej podwozie.
 
  Silnik: CHEVROLET „STOVEBOLT” 216, o zapłonie iskrowym, chłodzony płynem, sześciocylindrowy, rzędowy, 12 OHV, o pojemności skokowej 3540 cm3, mocy maksymalnej 63 kW (85 KM) przy 3200 obr/min, maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm przy 1200 obr/min. Blok żeliwny, głowica żeliwna, wał korbowy podparty na czterech łożyskach. Wał rozrządu umieszczony w kadłubie napędzany od wału korbowego przekładnią zębatą. Układ olejenia ciśnieniowo-rozbryzgowy. Zasilanie gaźnikowe, pojedynczy gaźnik opadowy Carter, zapłon bateryjny (6V). Rozruch silnika: rozrusznik elektryczny lub ręczny. Silnik kompletny i oryginalny. Osprzęt silnika kompletny i oryginalny. Instalacja elektryczna kompletna.
 
  Układ napędowy: kompletny i oryginalny, skrzynia biegów mechaniczna, trzybiegowa z biegiem wstecznym, w układzie pionowym, wyposażona w przystawkę odbioru mocy (PTO), biegi niesynchronizowane, współpracująca ze sprzęgłem suchym, jednotarczowym. Napęd przekazywany na koła tylne za pośrednictwem tylnego mostu napędowego wałem napędowym rurowym z przegubami krzyżakowymi. Wał dwuczęściowy z łożyskiem podporowym. Most jednostopniowy, przekładnia główna stożkowa z zębami łukowymi. Obudowa przekładni głównej odlewana, skręcana z trzech elementów, płaszczyzna podziału prostopadła do osi końcówki wału napędowego.
 
  Układ kierowniczy: przekładnia kierownicza ślimakowa, globoidalna. Koło kierownicy trójramienne. Układ kierowniczy kompletny i oryginalny.
 
  Układ hamulcowy: hamulec zasadniczy - hamulce bębnowe kół osi przedniej i tylnej hydrauliczne, jednoobwodowe. Przewody hamulcowe metalowe z odcinkami elastycznymi. Hamulec pomocniczy – bębnowy na koła osi tylnej. Układ hamulcowy kompletny i oryginalny.
 
  Podwozie: rama nitowana, dwie podłużnice o przekroju ceowym z blachy stalowej o grubości 6 mm, połączone poprzeczkami tłoczonymi z blachy. Podłużnice wzmocnione za przednią osią do miejsca podparcia siłownika hydraulicznego płytami z blachy stalowej o grubości 8 mm. Zawieszenie osi przedniej zależne (sztywna belka osi, kuta), resory 9-piórowe półeliptyczne. Zawieszenie osi tylnej zależne, podwójne resory półeliptyczne, 10-piórowe i 6-piórowe. Podwozie kompletne i oryginalne.
 
  Nadwozie: kabina dwumiejscowa, kompletna, oryginalna, dwudrzwiowa, z dzieloną, dwuczęściową szybą czołową. Kabina stalowa, osłony i pokrywa silnika oraz błotniki stalowe, stopnie stalowe. Niewielkie ślady korozji wżerowej na dolnych krawędziach obydwu drzwi. Skrzynia ładunkowa drewniana, burta tylna otwierana. Skrzynia ładunkowa przechylana do tyłu, wyposażona w siłownik hydrauliczny. Pompa hydrauliczna napędzana z PTO wałkiem z przegubami Cardana. Elementy wyposażenia wnętrza oryginalne z wyjątkiem wykładzina tapicerskiej siedzenia i oparcia. Deska rozdzielcza z kompletem wskaźników oryginalna. Mechanizmy opuszczania szyb drzwi oraz klamki kompletne i oryginalne. Szyby nieoryginalne. Lampy sygnalizacyjne i reflektory - kompletne i oryginalne. Zderzaki oryginalne.
 
  Koła i ogumienie: tarcze kół stalowe 20 X 5" - oryginalne, koła osi tylnej bliźniacze. Opony dętkowe o wymiarach nominalnych 6,50-20" C NB 60 firmy MITAS, nieoryginalne.
 
 

 
      Od 1936 roku Towarzystwo Zakładów Mechanicznych „Lilpop, Rau i Loewenstein” S.A. w Warszawie rozpoczęło montaż wybranych modeli samochodów osobowych i ciężarowych firmy General Motors Corporation, Detroit, Michigan, USA, były to m.in.:
- samochód ciężarowy Chevrolet 1,5 t o rozstawie osi 131,5” serii TA i TB (bliźniaki na osi tylnej )
- samochód ciężarowy Chevrolet 1,5 t typu COE (silnik pod kabiną) prawdopodobnie serii VF, VH i VN (107”, 131”, 156”)
- furgon zamknięty Chevrolet 0,5t, 112”serii HD i HE
GMC udzieliło także licencji na produkcję samochodu ciężarowego Chevrolet 1,5t, 157” serii TD (nazwa potoczna- Chevrolet model 157 lub Chevrolet 157”). W zakładach „Lilpop, Rau i Loewenstein” S.A. samochody Chevroleta poddawano licznym modyfikacją , m.in.: zwiększeniu ładowności nawet do 5 t (np. seria extra TD o ładowności 3 t). Nadwozia tych samochodów były całkowicie stalowe natomiast skrzynie ładunkowe drewniane lub stalowe, Chevrolet serii TB występował w serii specjalnej jako ciągnik siodłowy. Brak jest danych dotyczących ilości zmobilizowanych pojazdów we wrześniu 1939 roku.

Dane techniczne samochodu ciężarowego Chevrolet 3 t serii extra TD:

-silnik 6 cylindrowy, czterosuwowy, ZI, górnozaworowy, rzędowy, chłodzony cieczą, 3540 cm3, 78KM przy 3200 obr/min
- napęd klasyczny 4x2
- sprzęgło suche , jednotarczowe
- skrzynia przekładniowa 4 biegowa z biegiem wstecznym (bieg 1 i R niesynchronizowany)
- rama stalowa, podłużnice o profilu ceowym
- zawieszenie przednie i tylne- osie sztywne, resory półeliptyczne , amortyzatory hydrauliczne na osi przedniej
- hamulce hydrauliczne, bębnowe 4 kół, hamulec pomocniczy mechaniczny na wale napędowym
- ogumienia- opony 7,5x20”
- masa własna – ok.. 3200 kg
- ładowność – ok. 3000 kg
- prędkość maks. – 80 km/h
- zużycie paliwa – ok. 281/100 km
 
alt
 
 

Chevrolet 158 przed naprawą


Chevrolet 158 po naprawie

Dane kontaktowe

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
kom 698-686-156
.