15.04.2011
15 kwietnia 2011 roku na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej odbyło się
IV Ogólnopolskie Sympozjum Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów . Sympozjum było poświęcone szeroko rozumianej problematyce rozwoju pojazdów kołowych i gąsiennicowych. Było ono miejscem spotkania specjalistów zajmujących się historycznym i technicznym rozwojem pojazdów, rekonstrukcją oraz konserwacją pojazdów zabytkowych. Tematem przewodnim tegorocznego sympozjum jest „Bezpieczeństwo czynne i bierne w pojazdach samochodowych”.
Organizacyjnie Sympozjum podzielone zostało na następujące części:
1. Sesja plenarna, podczas której wygłoszono następujące referaty:
- prof. Reński „Bezpieczeństwo czynne w pojazdach samochodowych”,
- prof. Andrzej Zieliński „Wyposażenie nadwozia w elementy bezpieczeństwa biernego”,
- prof. Wicher „Bezpieczeństwo bierne samochodów w ujęciu historycznym”;
2. Sesja plakatowa (posterowa), podczas której uczestnicy Sympozjum zaprezentowali swoje osiągnięcia związane z historią pojazdów oraz dotyczące rekonstrukcji i konserwacji.
Zaprezentowano następujące postery:
- Usprawnienie czołgu zwiadowczego TK-3,
- Odbudowa samochodu Chevrolet 158,
- Odbudowa ciągnika URSUS C-45,
- Odbudowa ciągnika gąsienicowego C2P,
- Odbudowa samochodu GMC 353 CCKW,
- Odbudowa samochodu GAZ 51,
- Budowa repliki pojazdu Sd. Kfz. 303,
- Odbudowa BrenCariera,
- Budowa repliki instalacji Holz-gazowej,
- Napęd strumieniowy amfibii ARGO CAT,
- Opis procesu wykonania dokumentacji technicznej reduktora czołgu TK-3;
3. Prezentacja pojazdów historycznych przygotowanych specjalnie na sympozjum. Były to:
- gąsienicowy nośnik ładunku wybuchowego Sd. Kfz. 303 „Goliath” (jedyny na świecie sprawny z oryginalnym silnikiem), pojazdy te były użyte w atakach na Gmach Główny Politechniki w Powstaniu Warszawskim. Członkowie Grupy Historycznej „RADOSŁAW” i Grupy Rekonstrukcji Historycznej Plutonu 1112 zrekonstruują scenę szkolenia pt. Możliwość unieszkodliwienia i rozbrojenia czołgu miny „Goliath”,
- kultowy ciągnik C-45 do którego dokumentację technologiczną opracowali profesorowie naszego wydziału: prof. Edward Habich i doc. Bolesław Jurek. Odbędzie się pokaz uruchomienia silnika przez traktorzystkę,
- samochód ciężarowy GAZ 51 z instalacją Holz-gaz (instalacja odbudowana na podstawie dokumentacji firmy Imbert);
Ilustracją wygłoszonych referatów były:
- Symulator szkoleniowy Lexus LS 460,
- Samochód wyposażony w nowoczesny systemy bezpieczeństwa – Honda Accord;
mgr inż. Zbigniew Nowosielski