15.04.2011

15 kwietnia 2011 roku na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej odbyło się

IV Ogólnopolskie Sympozjum Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów . Sympozjum było poświęcone szeroko rozumianej problematyce rozwoju pojazdów kołowych i gąsiennicowych. Było ono miejscem spotkania specjalistów zajmujących się historycznym i technicznym rozwojem pojazdów, rekonstrukcją oraz konserwacją pojazdów zabytkowych. Tematem przewodnim tegorocznego sympozjum jest „Bezpieczeństwo czynne i bierne w pojazdach samochodowych”.
 
Organizacyjnie Sympozjum podzielone zostało na następujące części:
1.   Sesja plenarna, podczas której wygłoszono następujące referaty:
  • prof. Reński „Bezpieczeństwo czynne w pojazdach samochodowych”,
  • prof. Andrzej Zieliński „Wyposażenie nadwozia w elementy bezpieczeństwa biernego”,
  • prof. Wicher „Bezpieczeństwo bierne samochodów w ujęciu historycznym”;
2.   Sesja plakatowa (posterowa), podczas której uczestnicy Sympozjum zaprezentowali swoje osiągnięcia związane z historią pojazdów oraz dotyczące rekonstrukcji i konserwacji.
Zaprezentowano następujące postery:
  • Usprawnienie czołgu zwiadowczego TK-3,
  • Odbudowa samochodu Chevrolet 158,
  • Odbudowa ciągnika URSUS C-45,
  • Odbudowa ciągnika gąsienicowego C2P,
  • Odbudowa samochodu GMC 353 CCKW,
  • Odbudowa samochodu GAZ 51,
  • Budowa repliki pojazdu Sd. Kfz. 303,
  • Odbudowa BrenCariera,
  • Budowa repliki instalacji Holz-gazowej,
  • Napęd strumieniowy amfibii ARGO CAT,
  • Opis procesu wykonania dokumentacji technicznej reduktora czołgu TK-3;

3.   Prezentacja pojazdów historycznych przygotowanych specjalnie na sympozjum. Były to:
  • gąsienicowy nośnik ładunku wybuchowego Sd. Kfz. 303 „Goliath” (jedyny na świecie sprawny z oryginalnym silnikiem), pojazdy te były użyte w atakach na Gmach Główny Politechniki w Powstaniu Warszawskim. Członkowie Grupy Historycznej „RADOSŁAW” i Grupy Rekonstrukcji Historycznej Plutonu 1112 zrekonstruują scenę szkolenia pt. Możliwość unieszkodliwienia i rozbrojenia czołgu miny „Goliath”,
  • kultowy ciągnik C-45 do którego dokumentację technologiczną opracowali profesorowie naszego wydziału: prof. Edward Habich i doc. Bolesław Jurek. Odbędzie się pokaz uruchomienia silnika przez traktorzystkę,
  • samochód ciężarowy GAZ 51 z instalacją Holz-gaz (instalacja odbudowana na podstawie dokumentacji firmy Imbert);
Ilustracją wygłoszonych referatów były:
  • Symulator szkoleniowy Lexus LS 460,
  • Samochód wyposażony w nowoczesny systemy bezpieczeństwa – Honda Accord;

mgr inż. Zbigniew Nowosielski

Dane kontaktowe

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
kom 698-686-156
.