III Ogólnopolskie Sympozjum
Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
 
Instytut Pojazdów
Politechnika Warszawska
ul. Narbutta 84
02-524 Warszawa
www.hrkp.simr.pw.edu.pl
 
 
Komitet Naukowy Sympozjum:
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Kurnik – przewodniczący
prof. dr hab. inż. Jerzy Bajkowski
prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz
prof. dr hab. inż. Jerzy Madej
prof. dr hab. inż. Mirosław Nader
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Reński
prof. dr hab. inż. Jerzy Wicher
doc. dr hab. inż. Andrzej Zieliński
 
Komitet Organizacyjny Sympozjum:
prof. nzw. dr hab. inż. Feliks Rawski – przewodniczący
dr inż. Michał Makowski – sekretarz
mgr inż. Zbigniew Nowosielski
mgr inż. Łukasz Bojara
 
Adres Komitetu Organizacyjnego:
Instytut Pojazdów
Politechnika Warszawska
ul. Narbutta 84
02-524 Warszawa
tel./fax. 0-22-849-03-03
email: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
 
 
alt
 
Politechnika Warszawska
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
Instytut Pojazdów
 
alt alt
 
III Ogólnopolskie Sympozjum
Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
 
alt
Syrena Sport
 
Warszawa, 16 kwiecień 2010 r.
 
  16 kwietnia 2010 roku na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej odbyło się III Ogólnopolskie Sympozjum Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów. Sympozjum było poświęcone szeroko rozumianej problematyce rozwoju pojazdów kołowych i gąsiennicowych. Było miejscem spotkania specjalistów zajmujących się historycznym i technicznym rozwojem pojazdów, rekonstrukcją oraz konserwacją pojazdów zabytkowych.
 
 
  Organizacyjnie Sympozjum podzielone było na następujące części:
  • sesja plenarna, podczas której wygłoszone zostały następujące referaty:
  • hab. inż. Andrzej Zieliński „Rozwój struktur nośnych samochodów osobowych”,
  • prof. dr hab. Wojciech Wybieralski „Wspomnienie pamięci Cezarego Nawrota wybitnego polskiego projektanta nadwozi pojazdów”,
  • dr hab. Janusz Piechna „Historyczny rozwój nadwozi pojazdów w zakresie aerodynamiki”.
 
  • sesja plakatowa (posterowa), podczas której uczestnicy Sympozjum zaprezentowali swoje osiągnięcia związane z historią pojazdów oraz dotyczące rekonstrukcji i konserwacji. Zespół w składzie: mgr inż. Zbigniew Nowosielski, Rafał Krajewski, Piotr Szponder zaprezentował następujące postery:
  • „Rekonstrukcja mostu napędowego ciągnika artyleryjskiego C2P z 1937 roku”,
  • „Tankietka Carden-Loyd – źródło inspiracji polskich konstruktorów”;
 
  • prezentacja pojazdów historycznych ustawionych na parkingu wydziału SiMR przy ul. Narbutta 84. Można było podziwiać następujące pojazdy:
  • GMC 353 CCKW,
  • Buick,
  • C2P (po II-gim etapie odbodowy),
  • Brush (1911),
  • Rambler (1903),
  • GAZ 67 (Czapajew),
  • Dodge WC-51,
  • Fiat 500 TOPOLINO A (1937),
  • Citroen BL 11 (1954),
  • Polski Fiat 618 (Autobus)
oraz model pancerza czołgu lekkiego Vickers wykonany ze sklejki (prototyp dla potrzeb sprawdzenia opracowanej przez Biuro Rekonstrukcyjno Technologiczne Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej dokumentacji).
 
Pojazdy udostępnili:
  • Adam Rudnicki,
  • Tadeusz Skrzeliński,
  • Andrzej Wójciak,
  • Jacek Fedor,
  • Paweł Kamiński,
  • Tomasz Siudzińśki,
  • Zbigniew Nowosielski.
 
  Sympozjum zorganizował Komitet Organizacyjny powołany przez Instytut Pojazdów. Największy wkład w organizację Sympozjum miał mgr inż. Zbigniew Nowosielski.
Streszczenia wszystkich referatów zgłoszonych do oraz pełny reportaż fotograficzny dostępne są na stronie internetowej sympozjum www.hrkp.simr.pw.edu.pl .
 
Autor: Zbigniew Nowosielski
 
 
 
 
  III edycję Sympozjum poświęcono nadwoziom samochodowym, które, nie tylko zdaniem organizatorów, naddawały i naddają funkcję użytkową pojazdom.
Sympozjum podzielono na część plenarną, podczas której wygłoszono referaty, część posterową, podczas której uczestnicy Sympozjum zaprezentowali swoje osiągnięcia związane z historią pojazdów, oraz dotyczące rekonstrukcji i konserwacji pojazdów, oraz część multimedialną, którą w najbliższym czasie będzie można obejrzeć na stronie internetowej: www.hrkp.simr.pw.edu.pl.
 
  W sesji plenarnej wygłoszono trzy referaty:
„Rozwój struktur nośnych samochodów osobowych”, przedstawił dr hab. inż.Andrzej Zieliński z Zakładu Pojazdów Katedry Silników Spalinowych i Pojazdów Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej.
 
  Następnie zebrani na sali dowiedzieli się o szczegółach działalności Cezarego Nawrota, Inżyniera, projektanta wzornictwa żyjącego w latach 1931-2004.
Jako trzeci zaprezentowano referat dr hab. Janusza Piechny, zatytułowany: „Historyczny rozwój nadwozi pojazdów w zakresie aerodynamicznym”. Referat zaprezentował syn pana Janusza, mgr inż. Adam Piechna. Zapoczątkował go cytat znanego konstruktora pojazdów Enzo Ferriari’ego” „o aerodynamikę niech się martwią ludzie, którzy nie potrafią budować mocnych silników”.  Referat przebiegał dwutorowo: najpierw omówiono rozwój konstrukcji aerodynamicznych samochodów osobowych a następnie wyścigowych m.in. w Formule 1.
 
  Tak jak dotychczas zabytkowe pojazdy historyczne zaprezentowano na wewnętrznym parkingu Politechniki przy ul. Narbutta 84. Seminarium cieszyło się dużym zainteresowaniem. Z przyjemnością przedstawiamy galerię zdjęć z tego interesującego wydarzenia i zapraszamy na kolejną edycję tej ciekawej imprezy.
 
Autor: Bartosz Zakrzewski
 
 
 
 
 
  16 kwietnia 2010 odbyła się już trzecia edycja tego sympozjum. Jak zwykle zgromadziła wiele cennych eksponatów jak choćby: GAZ 67, Fiat 618, replika Vickers Mark E, polski ciągnik Ursus C2P, ciężarówkę wojskową GM355, Dodge 4x4, Buick Eight seria 40, Rambler C i wiele innych.
 
  Forma organizacyjna sympozjum, oprócz wystawy pozwala także zaspokoić głód wiedzy. Tym razem mogliśmy dowiedzieć się: jak rozwijano konstrukcje nadwozi na przestrzeni lat od Ramblera do Mercedesa Gullwinga, jak zmieniała się aerodynamika pojazdów od Forda T do współczesnych samochodów, nie omieszkano także zapoznać słuchaczy z aerodynamiką w rozwój Formuły 1 w tym słynnymi dyfuzorami. Duże zainteresowanie wzbudziły wspomnienia o prof. Cezarym Nawrocie, podczas których nie odbyło się bez konieczności przpomnienia takich konstrukcji jak: Syrena Sport, skuter Osa, skuter Motanna, WFM, samochód Gacek, WSK Kobuz i Konik, samochód Muł 1971, Syrena Bosto, Fiat 126 Bombel, Fiat 126 Kombi, 126 GT, Ogar, samochód terenowy FSO, maluch z silnikiem z przodu, czyli stanowiących dla miłośników nie lada gratkę.
 
  Tegoroczna edycja cieszyła się bardzo dużą frekwencją. Organizatorzy w kolejnych powinni pomyśleć o zapewnieniu jeszcze większej ilości miejsc. W porównaniu do lat ubiegłych drastycznie wzrosła liczba Pań, które uczestniczyły w tej imprezie. Nic zresztą dziwnego, gdyż w murach politechniki pojawia się coraz więcej studentek, poza tym panie tworzą swoje media motoryzacyjne jak choćby portal autopolki.pl, w których dzielą się swoją wiedzą na temat eksploatacji i bezpiecznej jazdy.
 
 
 
 

Zobacz zdjęcia z sympozjum:

 

Referat zgłoszony do sympozjum:

 
Pojazdy Wojska Polskiego w walkach obronnych we wrześniu 1939r.
mgr inż. Zbigniew Nowosielski
 

 

Miesięcznik Automobilista o III-cim Sympozjum HRKP:

  W czerwcowym numerze Automobilisty ukazał się artykuł ilustrujący i opisujący trzecią edycję sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”.