Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz
prof. dr hab. inż. Jerzy Madej
prof. dr hab. inż. Mirosław Nader
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Reński
prof. dr hab. inż. Jerzy Wicher
doc. dr hab. inż. Andrzej Zieliński
dr inż. Michał Makowski – sekretarz
mgr inż. Zbigniew Nowosielski
mgr inż. Marcin Wojs
Politechnika Warszawska
ul. Narbutta 84
02-524 Warszawa
tel./fax. 0-22-849-03-03
email: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
Instytut Pojazdów
![]() |
![]() |

- sesja plenarna, podczas której wygłoszone zostały następujące referaty:
- prof. dr hab. Wiesław Grzesikiewicz, dr Zbigniew Żebrowski, dr Zbigniew Szydelski – „Wspomnienie pamięci Edwarda Habicha profesora Politechniki Warszawskiej, wybitnego polskiego konstruktora pojazdów opancerzonych”,
- prof. dr hab. Feliks Rawski – „Identyfikacja oraz rekonstrukcja pojazdu pancernego Kubuś z Powstania Warszawskiego”, (elementem tego referatu była wypowiedz pana Mieczysława Skorupińskiego -pracownika Elektrowni Powiśle na terenie której budowany był samochód pancerny Kubuś),
- mgr inż. Zbigniew Nowosielski, Rafał Krajewski, Piotr Szponder – „Zastosowanie inżynierii odwrotnej do opracowania dokumentacji cyfrowej części pojazdów zabytkowych”;
- „Odbudowa części pojazdów zabytkowych z wykorzystaniem tradycyjnych technik inżynierskich”,
- „Odbudowa części pojazdów zabytkowych z wykorzystaniem technik modelatorskich”,
- „Zastosowanie inżynierii odwrotnej do opracowania dokumentacji cyfrowej części pojazdów zabytkowych”,
- „Reportaż ze sporządzania dokumentacji czołgu Vickers w The Tank Museum Bovington, Anglia 2009 r.”;
Prezentowane były następujące pojazdy:
- Samochód ciężarowy Chevrolet 158,
- Lekki ciągnik gąsienicowy Kettenkrad HK 101,
- Samochód pancerny wz. 34,
- Gąsienicowy transporter opancerzony Universal Carrier MK I,
- Willys GP “Jeep”,
- Motocykl Sokół 600,
- Ciągnik gąsienicow C2P (częściowo zrekonstruowany),
- Czołg rozpoznawczy TK-S,
- Czołg rozpoznawczy TK-3,
- Samochód półgąsienicowy Citroen Kegresse,
- Samochód pancerny Tańskiego 1920r. (na podwoziu Ford T).
Pojazdy udostępnili:
- Dyrekcja Muzeum Wojska Polskiego
- Adam Rudnicki
- Zbigniew Szydelski
- Zbigniew Nowosielski
- Andrzej Godlewski
- Michał Miazga
- Maciej Cichocki
- Tomisław Kolenbka.
Sympozjum zorganizował Komitet Organizacyjny powołany przez Instytut Pojazdów. Duży wkład w organizację Sympozjum miał mgr inż. Zbigniew Nowosielski.
Pokaz pojazdów uatrakcyjniały grupy rekonstrukcyjne: Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie i Stowarzyszenia Historycznego „Cytadela” oraz harcerki i harcerze z 14 D.H. „Spadłych Listków do Szyby Przyklejonych Deszczu Kropelką”. Wyjątkową ciekawostkę stanowił w pełni sprawny motocykl Sokół 600 – własność pana Macieja Cichockiego z Mińska Mazowieckiego.
Podczas Sympozjum rozdawane były zeszyty:
- HRKP – Historia Sympozjum,
- HRKP – Materiały Konferencyjne,
- HRKP – Postery.
Na zakończenie sympozjum odbyła się dyskusja podsumowująca. Jedną z ważniejszych propozycji było wprowadzenie na stałe do planu corocznego sympozjum bloku poświęconemu świadectwom polskiej kultury technicznej.
Streszczenia wszystkich referatów zgłoszonych do sympozjum (także w tłumaczeniu angielskim) oraz pełny reportaż fotograficzny dostępne są na stronie internetowej sympozjum www.hrkp.simr.pw.edu.pl.
Zobacz zdjęcia z sympozjum:
Materiały z sympozjum:
Inzynieria Odwrotna w praktyce | Historia sympozjum | Materialy konferencyjne |
inż. Edward Habich | Poster promocyjny |
Referaty i postery prezentowane podczas sympozjum:
1. | Tradycyjne techniki inżynierskie | JPG | |
2. | Techniki modelarskie | JPG | |
3. | Skaner 3D | JPG | |
4. | Rekonstrukcja mostu napędowego C2P | JPG | |
5. | Rekonstrukcja reduktora czołgu TK-3 | JPG | |
6. | Tankietka Carden-Loyd | JPG |
Referat zgłoszony do sympozjum:
Tankietki TK-S i ciągnika "PZINŻ"
mgr inż. Zbigniew Nowosielski
mgr inż. Sergey Savov