alt
  W sierpniowym numerze miesięcznika Modelarz ukazał się artykuł zatytułowany „Pojazd gąsienicowy Sd. Kfz. 303a „Goliath””. Redaktor Andrzej Kaszak przedstawia czytelnikom historię odbudowy Goliath’a od momentu zaistnienia idei odbudowy do pierwszego oficjalnego przedstawienia pojazdu. Obyło się ono na Ogólnopolskim Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”, które jest corocznie organizowane na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.

Więcej…

alt

 W czerwcowym numerze miesięcznika Modelarz ukazał się kolejny artykuł opisujący corocznie organizowanie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. W 2010 roku zorganizowano już trzecią edycję sympozjum. Podczas tego sympozjum zwrócono szczególną uwagę na rozwój i konstrukcję nadwozi pojazdów.

Więcej…

alt
  W marcowym numerze miesięcznika Modelarz ukazał się artykuł Andrzeja Kaszaka opisujący Tankietkę TK-S. TK-S był polskim czołgiem rozpoznawczym stanowiącym wyposażenie pododdziałów pancernych przydzielonych do brygad kawalerii i dywizji piechoty. Od 1933 roku prace nad czołgiem prowadzono w zakładach PZInż. Do wybuchu wojny wyprodukowano 390 czołgów TK-S.

Więcej…

alt
  W listopadowym numerze miesięcznika Modelarz ukazał się artykuł opisujący corocznie organizowanie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. Była to już druga edycja sympozjum, które jest coraz bardziej znane i z roku na rok bardziej popularne…

Więcej…

alt
W dniu 5 stycznia 2008 r. po południu, w okolicach miejscowości Kołbiel miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Po ponad cztery lata trwającej rekonstrukcji, na własnych gąsienicach i z oryginalnym silnikiem poruszał się po drogach i bezdrożach polski czołg rozpoznawczy TKS. A wszystko zaczęło się od sprowadzenia ze Szwecji wraku tego pojazdu. W firmie URSUS Sp. z o.o w Warszawie-Ursusie od kwietnia 2004 r. prowadzone były prace rekonstrukcyjne. 5 stycznia br. Był dniem zwieńczenia trudu rekonstruktorów odbudowujących czołg. Na pokazie załoga czołgu- dowódca strzelec i mechanik kierowca- ubrani byli w mundury polskich żołnierzy broni pancernej z września 1939r. W miejscu pokazu zebrała się grupa rekonstruktorów i entuzjastów odbudowy czołgu, razem około 20 osób, wśród nich był tez przedstawiciel naszej redakcji.
Andrzej Kaszak
 

Więcej…

alt
W dniu 5 stycznia 2008 r. po południu, w okolicach miejscowości Kołbiel miało miejsce niezwykłe wydarzenie. Po ponad cztery lata trwającej rekonstrukcji, na własnych gąsienicach i z oryginalnym silnikiem poruszał się po drogach i bezdrożach polski czołg rozpoznawczy TKS. A wszystko zaczęło się od sprowadzenia ze Szwecji wraku tego pojazdu. W firmie URSUS Sp. z o.o w Warszawie-Ursusie od kwietnia 2004 r. prowadzone były prace rekonstrukcyjne. 5 stycznia br. Był dniem zwieńczenia trudu rekonstruktorów odbudowujących czołg. Na pokazie załoga czołgu- dowódca strzelec i mechanik kierowca- ubrani byli w mundury polskich żołnierzy broni pancernej z września 1939r. W miejscu pokazu zebrała się grupa rekonstruktorów i entuzjastów odbudowy czołgu, razem około 20 osób, wśród nich był tez przedstawiciel naszej redakcji. Reportaż dokumentujący to niezwykłe wydarzenie zamieścimy w następnym numerze.
Andrzej Kaszak

Więcej…

alt
W firmie URSUS Sp. z o.o w Warszawie od kwietnia 2004r. prowadzona była rekonstrukcja czołgu typu TKS. W Polsce było już kilka przypadków tego typu działań, lecz dotyczyły one sprzętu obcego. Rekonstrukcja TKS-a jest pionierską praca dotyczącą naszego sprzętu pancernego.

Więcej…

alt
    Modelarze zajmujący się bronią pancerną, a szczególnie polską i to przedwrześniową, mają nie lada atrakcję. Oto w końcu 2003 roku pozyskano do Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie dwa eksponaty będące przedstawicielami tego rodzaju broni sprzed 1939 roku. Wydarzenie to jest o tyle istotne, że dotychczas w polskich zbiorach muzealnych nie było ani jednego pojazdu reprezentującego ten okres historii polskiej broni pancernej.
Po zakończeniu II wojny światowej poza granicami Polski byty znane i udokumentowane przynajmniej trzy miejsca, gdzie znajdowały się polskie czołgi typu TK-3 lub TKS. Było to: Kubinka w Rosji, gdzie eksponowano czołg typu TKS, Kalemagdan w Belgradzie, gdzie znajdował się czołg typu TK-3 oraz szwedzkie muzeum broni pancernej w Axwall, gdzie prezentowano wrak czołgu TKS.

Więcej…