alt
  W listopadowym numerze miesięcznika Modelarz ukazał się artykuł opisujący corocznie organizowanie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. Była to już druga edycja sympozjum, które jest coraz bardziej znane i z roku na rok bardziej popularne…
 
W dniu 9 października 2009r. na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej odbyło się sympozjum dotyczące rozwoju konstrukcji pojazdów. Szczególną uwagę zwrócono na konstrukcję pojazdów wojskowych. W trakcie sympozjum zaprezentowano 3 zagadnienia:
 
  • Przedstawienie sylwetki i dokonań znanego konstruktora pojazdów w okresie przed i po wojennym prof. Politechniki Warszawskiej Edwarda Habicha
  • Rekonstrukcja samochodu pancernego „Kubuś” używanego w Powstaniu Warszawskim,
  • Zastosowanie „inżynierii odwrotnej” do rekonstrukcji zespołów pojazdów gąsienicowych.

Sympozjum zostało zorganizowane przy nieocenionej pomocy i zaangażowaniu Pana Zbigniewa Nowosielskiego. Wzięło w nim udział ponad stu uczestników. Byli tam przedstawiciele władz wydziału Politechniki, inżynierowie oraz wielu entuzjastów i miłośników starych konstrukcji pojazdów. Po prezentacji tych zagadnień uczestnicy sympozjum udali się na dziedziniec Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych gdzie zorganizowano wystawę pojazdów.
 
  • Były tam eksponowane miedzy innymi:
  • Polski czołg rozpoznawczy TKS
  • Polski czołg rozpoznawczy TK 3
  • Samochód pancerny Ford FT-B model 1920
  • Kadłub z elementami układu jezdnego obecnie rekonstruowanego polskiego gąsienicowego ciągnika artyleryjskiego C2P
  • Transporter opancerzony Bren- Carrier – angielskiej firmy Vikers
  • Ogólny widok wystawy- wśród eksponatów wyróżniał się kołowo- gąsienicowy francuski pojazd Citroen Kegresse
  • Motocykl kołowo- gąsienicowy Ketenkrad- niemieckiej firmy NSU
  • Polski samochód pancerny Wz-34

Wystawa wzbudziła duże zainteresowanie nie tylko uczestników sympozjum, ale także studentów Politechniki. Uczestnikiem sympozjum był też przedstawiciel redakcji „Modelarz” autor tego artykułu.

Jest jeszcze modelarski akcent. Pan Andrzej Gruba – mechanik kierowca czołgu TKS i TK-3, ubrany w mundur żołnierza wojsk pancernych z lat trzydziestych XX w. w rozmowie z autorem stwierdził, że od kilkudziesięciu lat jest wiernym czytelnikiem miesięcznika „ Modelarz”.