GAZ-51

  typ:  Samochód ciężarowy 2,5 T
  dane firmowe:  GORKOWSKIJ AWTOMOBILNYJ ZAWOD im. W. M. MOŁOTOWA, ZSRR, nr identyfikacyjny: 1540
  czas powstania:  1952 r.
 

 
  Pierwszy prototyp nowego samochodu ciężarowego o ładowności 2,5 tony, ujrzał światło dzienne 19 czerwca 1945 roku. Samochód oznaczono jako GAZ-51. Po serii badań oraz modyfikacji procesu technologicznego wdrożono go do produkcji. Pierwszy partia dwudziestu sztuk samochodów GAZ-51 opuściła mury fabryki w 1946 roku, a z taśmy produkcyjnej seryjne GAZ-y zaczęły zjeżdżać w 1947 roku. Zgodnie z założeniami samochód posiadał drewnianą skrzynię ładunkową o ładowności 2,5 tony (w późniejszym czasie zaczęto produkować wersję eksportową której ładowność była zwiększona do 3,5 tony). W Związku Radzieckim GAZ-51, pomimo uruchomienia nowocześniejszych modeli (GAZ-52 i GAZ-53) równolegle produkowany był aż do kwietnia 1975 roku. Pod koniec produkowano go również w zakładach w Odessie i Irkucku. Łącznie wyprodukowano ich około 3,5 miliona sztuk. Na bazie samochodu GAZ-51 z biegiem lat powstało wiele ciekawych konstrukcji. Były to między innymi: GAZ-51A (o zwiększonej skrzyni ładunkowej), GAZ-51Ż (zasilany gazem ziemnym), GAZ-51P (ciągnik siodłowy), GAZ-93 (samochód samowyładowczy), GAZ-63 (samochód terenowy 4x4), GAZ-63A („terenówka” z wyciągarką), GAZ-63P (ciągnik siodłowy 4x4), autobus KAwZ-651, autobus i ambulans PAZ-652/653, samochody kołowo-gąsienicowe, drezyna itd.
 
  Silnik: GAZ-51, o zapłonie iskrowym, chłodzony płynem z układem podgrzewania rozruchowego, sześciocylindrowy rzędowy, dolnozaworowy, o pojemności skokowej 3480 cm3, mocy maksymalnej 51,4 kW (70 KM) przy 2800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 201 Nm w zakresie 1500-1700 obr/min. Blok żeliwny, głowica ze stopu aluminium, wał rozrządu umieszczony w kadłubie napędzany od wału korbowego przekładnią zębatą. Zasilanie gaźnikowe, zapłon ręczny lub zapłon bateryjny (12V). Silnik kompletny i oryginalny. Osprzęt silnika kompletny i oryginalny. Instalacja elektryczna kompletna.
 
  Układ napędowy: kompletny i oryginalny, skrzynia biegów mechaniczna, pięciobiegowa z biegiem wstecznym, w układzie pionowym, biegi niesynchronizowane, współpracująca ze sprzęgłem suchym, jednotarczowym. Napęd przekazywany na koła tylne za pośrednictwem tylnego mostu napędowego wałem napędowym rurowym z przegubami krzyżakowymi. Wał dwuczęściowy z łożyskiem podporowym. Most jednostopniowy, przekładnia główna stożkowa, półosie – odciążone. Obudowa przekładni głównej odlewana, z dwóch skręcanych części (typu „SPLIT”). W części obudowy wtłoczone półpochwy z rur grubościennych.
 
  Układ kierowniczy: przekładnia kierownicza, ślimakowa, globoidalna z podwójną rolką. Średnica koła kierownicy – 450 mm. Układ kierowniczy kompletny i oryginalny.
 
  Układ hamulcowy: hamulec zasadniczy - hamulce bębnowe kół osi przedniej i tylnej, hydrauliczne, jednoobwodowe. Przewody hamulcowe metalowe z odcinkami elastycznymi.
 
  Hamulec pomocniczy - tarczowy, działający na wał napędowy. Układ hamulcowy kompletny i oryginalny.
 
  Podwozie: rama nitowana, dwie podłużnice o przekroju ceowym z blachy stalowej o grubości 5,5 mm, połączone pięcioma poprzeczkami tłoczonymi z blachy. Rama w części tylnej wyposażona w zaczep holowniczy. Zawieszenie osi przedniej zależne (sztywna belka osi, kuta, o przekroju dwuteowym), resory dwunasto-piórowe półeliptyczne, amortyzatory dźwigniowe dwustronnego działania. Zależne, dwa resory trzynasto-piórowe półeliptyczne z dodatkowymi resorami sześciu-piórowymi. Podwozie kompletne i oryginalne.

Nadwozie: kabina kompletna (brak dwóch osłon mechanizmów napędu wycieraczek), oryginalna, klasyczna, dwudrzwiowa, dwumiejscowa. Kabina drewniano-metalowa, osłony i pokrywa silnika oraz błotniki stalowe, stopnie stalowe. Osłony boczne silnika nieoryginalne. Elementy stalowe nadwozia mocno skorodowane. Skrzynia ładunkowa drewniana, nieoryginalna, burty boczne i burta tylna otwierane. Elementy wyposażenia wnętrza oryginalne. Wykładziny tapicerskie siedzeń, kompletne i oryginalne, w znacznym stopniu zużyte, wykładzina siedziska fotela lewego prowizorycznie naprawiona. Deska rozdzielcza z kompletem wskaźników oryginalna. Mechanizmy opuszczania i uchylania szyb drzwi kompletne i oryginalne, klamki kompletne i oryginalne. Wyposażenie zewnętrzne nadwozia: lusterka zewnętrzne, wycieraczki i ich napędy kompletne i oryginalne. Lampy sygnalizacyjne i reflektory - kompletne i oryginalne. Zderzaki oryginalne.
 
  Koła i ogumienie: tarcze kół stalowe 20 X 7" - oryginalne, koła osi tylnej bliźniacze. Opony o wymiarach nominalnych 7,50-20

Contact Us

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
phone +48 (025) 799-20-08
cell +48 698-686-156