Chłodnica czołgu rozpoznawczego TKS

There are no translations available.

 
Opis prac, w ramach których zrealizowane zostało odtworzenie układu wentylatora chłodnicy czołgu rozpoznawczego TKS.

   W celu odtworzenia układu wentylatora chłodnicy nasz zespół przez długi czas poszukiwał oryginalnych elementów, wg których można byłoby zbudować kopię układu. Wyjazdy zagraniczne do Rosji (TKS w Kubince zaspawany - brak dostępu do części) i do Belgradu (TKF pozbawiony interesujących nas elementów) okazały się nieskuteczne.
Kontakty z kolekcjonerami krajowymi poskutkowały wypożyczeniem potrzebnych elementów od Pana Jacka Kopczyńskiego.

      

Studenci Wydziału SiMR Politechniki Warszawskiej pod moim kierownictwem wykonali dokumentację konstrukcyjną i technologiczną układu (dokumentacja załączona do opisu). W oparciu o wspomnianą dokumentację oraz wypożyczone oryginalne elementy została wykonana wierna kopia układu wentylatora składająca się z 53 części. Elementy składowe układu zostały wykonane zgodnie ze stosowaną w okresie międzywojennym technologią, z zachowaniem gatunków użytych materiałów i zastosowanych obróbek cieplnych. Okazało się, że wykonany, zmontowany i pomalowany układ wymaga dopasowania do zastanych, zrekonstruowanych w Ursusie elementów pancerza. Pierwsze problemy pojawiły się podczas instalowania sprzęgła podatnego zespołu przekazania napędu do przekładni pasowej wentylatora chłodnicy.
Zapewnienie właściwej współpracy tych elementów wymagało wymontowania chłodnicy
i zbiornika paliwa, a następnie skorygowania ustawienia silnika względem zespołu rozruchu ręcznego. Podczas napełniania układu chłodzenia okazało się, że w trakcie wykonywanych prac chłodnica się rozszczelniła. Spowodowało to kolejny demontaż i lutowanie chłodnicy.
Ustalenie położenia wspornika wentylatora wymagało następnych nieprzewidzianych działań. Blaszana obudowa kierująca strumień powietrza chłodzącego jest wykonana z błędem (oś tunelu powietrznego przesunięta o ok. 4 cm w prawo), co wymagało przesunięcia wspornika wentylatora. Sam wspornik okazał się o ok. 15 mm za wysoki do tego egzemplarza czołgu. Skrócenie wspornika wentylatora było dość kłopotliwe z powodu naglącego terminu.

 
Podsumowanie (zakres wykonanych prac)

1. Poszukiwanie wzorca do rekonstrukcji.
2. Opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej:
- sprzęgło jednokierunkowe wentylatora.
-wentylator chłodnicy,
-wspornik wentylatora,
-napinacz pasków wentylatora.
3. Opanowanie technologii wykonania elementów, pomiary twardości, dobór materiałów, zakup części znormalizowanych (łożyska, paski, smarowniczki, wkręty, śruby itp.)
4. Modelowanie elementów z wykorzystaniem technik tradycyjnych i technologii 3D.
5. Wykonanie elementów z wykorzystaniem technologii odlewniczych, tokarskich, frezerskich, szlifierskich, ślusarskich, spawalniczych i lakierniczych.
6. Zainstalowanie zespołu wentylatora chłodnicy wymagające opisanych wcześniej prac modernizacyjnych.
 
Szacunkowa wartość wykonanych prac i użytych materiałów wynosi 14900 zł (słownie: czternaście tysięcy dziewięćset złotych).
Zainstalowany zespół wentylatora chłodnicy przekazuję Muzeum w nieodpłatny depozyt,
Zbigniew Nowosielski
 

Contact Us

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
phone +48 (025) 799-20-08
cell +48 698-686-156