V Ogólnopolskie Sympozjum HRKP

There are no translations available.

V Ogólnopolskie Sympozjum
Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
 
Instytut Pojazdów
Politechnika Warszawska
ul. Narbutta 84
02-524 Warszawa
www.hrkp.simr.pw.edu.pl
 
 
Komitet Naukowy Sympozjum:
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Kurnik – przewodniczący
prof. dr hab. inż. Jerzy Bajkowski
prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz
prof. dr hab. inż. Stanisław Radkowski
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Reński
prof. dr hab. inż. Jerzy Wicher
doc. dr hab. inż. Andrzej Zieliński
 
Komitet Organizacyjny Sympozjum:
prof. nzw. dr hab. inż. Feliks Rawski – przewodniczący
prof. nzw. dr inż. Mariusz Pyrz
mgr inż. Zbigniew Nowosielski
mgr inż. Jacek Mateusz Bajkowski
 
Adres Komitetu Organizacyjnego:
Instytut Pojazdów
Politechnika Warszawska
ul. Narbutta 84
02-524 Warszawa
tel./fax. 0-22-849-03-03
email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
http://www.hrkp.simr.pw.edu.pl/
 
 
alt
 
Politechnika Warszawska
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
Instytut Pojazdów
 
alt alt
 
V Ogólnopolskie Sympozjum
Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
 
alt
 
Warszawa, 20 kwietnia 2012 r.
 

Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów

alt
Sympozjum było poświęcone szeroko rozumianej problematyce rozwoju pojazdów kołowych i gąsienicowych. Kolejne edycje będą poświęcone zespołom pojazdów. Pozwoli to na bardziej szczegółową analizę ich konstrukcji. Obecne sympozjum poświęcone było systemom hamulcowym pojazdów w ich historycznym rozwoju.
Sympozjum organizacyjnie było podzielone na:
  • część plenarną, podczas której będą wygłaszane zamówione referaty,
  • część plakatową, podczas której uczestnicy Sympozjum zaprezentują swoją wiedzę związaną z historią pojazdów oraz osiągnięcia dotyczące rekonstrukcji i konserwaji pojazdów,
  • część multimedialną, przeznaczoną do obejrzenia na stronie internetowej www.hrkp.simr.pw.edu.pl na której będą zamieszczone nadesłane prezentacje.


Zobacz zdjęcia z sympozjum:

 

HAMULCOWE SYMPOZJUM

         Hamulce są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu, nie tylko mechanicznego. I właśnie tym elementom poświęcone zostało V Ogólnopolskie Sym¬pozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”, którego uczestnicy spotkali się na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych.

      O tym, że nowinki techniczne zazwyczaj muszą utorować sobie drogę do po¬wszechnego zastosowania, może świadczyć anegdota, którą opowiedział, otwierając sympozjum, Zbigniew Szydelski, automobilista i posiadacz doskonale odrestaurowanego Willysa z czasów ii wojny światowej. Historię tę opowiedział mu prof. Edward Habich. W roku 1930 Biuro Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii zorganizowało dla wojska konferencję, na której inżynierowie odkrywa¬li tajniki hamulców hydraulicznych, które nie były wówczas rozpowszechnione. Wykład na ten temat wygłosił inż. Kazimierz Studziński, późniejszy profesor Politechniki Warszawskiej, kierujący w PZInż Zakładem Podwozi.
      Po wystąpieniu, jeden z obecnych pułkowników zapytał, co się stanie, jeżeli pocisk lub odłamek trafi w przewód hamulcowy i uszkodzi go. Inż. Studziński odparł, zgodnie z prawdą, że z przewodu wypłynie płyn hamulcowy i hamulce nie będą działać. Słysząc taką odpowiedź, pułkownik autorytatywnie stwierdził, że wojsko nigdy nie zgodzi się na zainstalowanie w pojazdach wojskowych hamulców hydraulicznych. Na takie dictum na sali zapanowała milcząca konsternacja i konferencję czym prędzej zakończono. Pełen pychy pułkownik najwyraźniej zapomniał, że każdy pojazd ma wiele innych bardziej czutych miejsc, których uszkodzenie spowoduje unieruchomienie pojazdu.
     Sympozjum otworzył rektor PW, prof. Włodzimierz Kurnik, którego macierzystym wydziałem jest właśnie SiMR. Powiedział między innymi, że wydział planuje uruchomienie studiów, które będą się kończyły otrzymaniem uprawnień rzeczoznawcy techniki samochodowej. To ma być odpowiedź wydziału na rządową inicjatywę deregulacji zawodów.
Pierwszy wykład, zatytułowany „Rozwój układów hamulcowych mechanicznych do 1930 roku” wygłosił dr Andrzej Zieliński. Początki motoryzacji pod każdym względem stanowią ciekawy okres. Liczne rozwiązania techniczne, stosowane wówczas przez konstruktorów, mogą nam się wydawać śmieszne - i słusznie. Wiele z nich stanowiło ślepą uliczkę rozwoju. Prawdą jednak jest, że myli się ten, kto nie robi nic.
     Z wykładu dr Zielińskiego wynikało, że układy hamulcowe do lat 30. traktowano po macoszemu. Być może dlatego, że wte¬dy właśnie ugruntowały się pierwsze rozwiązania techniczne, na których można byto polegać. Od tego momentu zaczęto na ten temat pisać.
     Sztandarowym przykładem, symbolizującym początek motoryzacji, jest pojazd z napędem parowym, zbudowany przez Josepha Cugnota. Ten trójkołowiec miał hamulec na jedyne przednie koto, co jak wiemy z historii, skończyło się uderzeniem w mur. W kolejnych latach pojawiały inne rozwiązania. Jednym z pierwszych, szeroko stosowanych, byty hamulce taśmowe, które działały pośrednio lub bezpośrednio na wat napędowy pojazdu. Do szczególnie ciekawych, choć niekoniecznie sensownych rozwiązań należy - między innymi - rodzaj długiej dźwigni, która opiera się o ziemię, unieruchamiając pojazd.
     Sympozjum pozwalało też zapoznać się z niektórymi opisywanymi układami hamulcowymi na własne oczy, na wystawie zorganizowanej na terenie wydziału SiMR. Znalazły się na niej, między innymi, jedne z najstarszych pojazdów w Polsce: Brush i Rambler E Runa- bout. Ten ostatni jest najstarszym zarejestrowanym pojazdem w kraju. Pochodzi z USA, powstał w roku 1903 i w roku 2011 - jako jedyny pojazd z Polski - wziął udział w legendarnym rajdzie Londyn-Brighton, w którym startują pojazdy wyprodukowane przed rokiem 1905. Ich prowadzenie wymagało od szofera zupełnie innych umiejętności niż współcześnie. Zaprezentowano również dwa „Kubusie”. Jeden z nich został zbudowany przez powstańców warszawskich i wchodził w skład jedynego powstańczego plutonu pancernego, drugi byt repliką. Oglądający mogli też zapoznać się z elementami konstrukcyjnymi tankietki gąsienicowej TKS wytwarzanej w latach 1934-1939, repliki lekkiego czołgu Renault 17 FT produkowanego w latach 1917-1919 oraz terenowego Willysa. Wszystkim, którzy poświęcają czas i wkładają serce w odrestaurowanie takich pojazdów, należą się szczególne stówa uznania. Tekst i zdjęcia: MICHAŁ LEŚNIEWSKI

MIESIĘCZNIK Politechniki Warszawskiej Nr 5 (173), maj 2012
 

Contact Us

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
phone +48 (025) 799-20-08
cell +48 698-686-156