II Ogólnopolskie Sympozjum HRKP

II Ogólnopolskie Sympozjum
Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
Instytut Pojazdów
Politechnika Warszawska
ul. Narbutta 84
02-524 Warszawa
www.hrkp.simr.pw.edu.pl

 
 
Komitet Naukowy Sympozjum:
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Kurnik – przewodniczący
prof. dr hab. inż. Jerzy Bajkowski
prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz
prof. dr hab. inż. Jerzy Madej
prof. dr hab. inż. Mirosław Nader
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Reński
prof. dr hab. inż. Jerzy Wicher
doc. dr hab. inż. Andrzej Zieliński
 
Komitet Organizacyjny Sympozjum:
prof. nzw. dr hab. inż. Feliks Rawski – przewodniczący
dr inż. Michał Makowski – sekretarz
mgr inż. Zbigniew Nowosielski
mgr inż. Marcin Wojs
 
Adres Komitetu Organizacyjnego:
Instytut Pojazdów
Politechnika Warszawska
ul. Narbutta 84
02-524 Warszawa
tel./fax. 0-22-849-03-03
email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
 
 
 
Politechnika Warszawska
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
Instytut Pojazdów
 
 
 
II Ogólnopolskie Sympozjum
Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
 
 
Warszawa, 09 października 2009 r.
 
Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów
  9 października 2009 roku na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej odbyło się
II Ogólnopolskie Sympozjum Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów. Sympozjum było poświęcone szeroko rozumianej problematyce rozwoju pojazdów kołowych i gąsiennicowych. Było miejscem spotkania specjalistów zajmujących się historycznym i technicznym rozwojem pojazdów, rekonstrukcją oraz konserwacją pojazdów zabytkowych.
 
 
  Organizacyjnie Sympozjum podzielone było na następujące części:
- sesja plenarna, podczas której wygłoszone zostały następujące referaty:
  • prof. dr hab. Wiesław Grzesikiewicz, dr Zbigniew Żebrowski, dr Zbigniew Szydelski – „Wspomnienie pamięci Edwarda Habicha profesora Politechniki Warszawskiej, wybitnego polskiego konstruktora pojazdów opancerzonych”,
  • prof. dr hab. Feliks Rawski – „Identyfikacja oraz rekonstrukcja pojazdu pancernego Kubuś z Powstania Warszawskiego”,  (elementem tego referatu była wypowiedz pana Mieczysława Skorupińskiego -pracownika Elektrowni Powiśle na terenie której budowany był samochód pancerny Kubuś),
  • mgr inż. Zbigniew Nowosielski, Rafał Krajewski, Piotr Szponder – „Zastosowanie inżynierii odwrotnej do opracowania dokumentacji cyfrowej części pojazdów zabytkowych”;
 
- sesja plakatowa (posterowa), podczas której uczestnicy Sympozjum zaprezentowali swoje osiągnięcia związane z historią pojazdów oraz dotyczące rekonstrukcji i konserwacji.                    
 
  Zespół w składzie: mgr inż. Zbigniew Nowosielski, Rafał Krajewski, Piotr Szponder zaprezentował następujące postery:
  • „Odbudowa części pojazdów zabytkowych z wykorzystaniem tradycyjnych technik inżynierskich”,
  • „Odbudowa części pojazdów zabytkowych z wykorzystaniem technik modelatorskich”,
  • „Zastosowanie inżynierii odwrotnej do opracowania dokumentacji cyfrowej części pojazdów zabytkowych”,
  • „Reportaż ze sporządzania dokumentacji czołgu Vickers w The Tank Museum Bovington,     Anglia 2009 r.”;
 
- prezentacja pojazdów historycznych ustawionych na parkingu wydziału SiMR przy ul. Narbutta 84.
 

Prezentowane były następujące pojazdy:

  • Samochód ciężarowy Chevrolet 158,
  • Lekki ciągnik gąsienicowy Kettenkrad HK 101,
  • Samochód pancerny wz. 34,
  • Gąsienicowy transporter opancerzony Universal Carrier MK I,
  • Willys GP “Jeep”,
  • Motocykl Sokół 600,
  • Ciągnik gąsienicow C2P (częściowo zrekonstruowany),
  • Czołg rozpoznawczy TK-S,
  • Czołg rozpoznawczy TK-3,
  • Samochód półgąsienicowy Citroen Kegresse,
  • Samochód pancerny Tańskiego 1920r. (na podwoziu Ford T).

Pojazdy udostępnili:

  • Dyrekcja Muzeum Wojska Polskiego
  • Adam Rudnicki
  • Zbigniew Szydelski
  • Zbigniew Nowosielski
  • Andrzej Godlewski
  • Michał Miazga
  • Maciej Cichocki
  • Tomisław Kolenbka.

Sympozjum zorganizował Komitet Organizacyjny powołany przez Instytut Pojazdów. Duży wkład w organizację Sympozjum miał mgr inż. Zbigniew Nowosielski.
Pokaz pojazdów uatrakcyjniały grupy rekonstrukcyjne: Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie i Stowarzyszenia Historycznego „Cytadela” oraz harcerki i harcerze z 14 D.H. „Spadłych Listków do Szyby Przyklejonych Deszczu Kropelką”. Wyjątkową ciekawostkę stanowił w pełni sprawny motocykl Sokół 600 – własność pana Macieja Cichockiego z Mińska Mazowieckiego.

Podczas Sympozjum rozdawane były zeszyty:

  • HRKP – Historia Sympozjum,
  • HRKP – Materiały Konferencyjne,
  • HRKP – Postery.

Na zakończenie sympozjum odbyła się dyskusja podsumowująca. Jedną z ważniejszych propozycji było wprowadzenie na stałe do planu corocznego sympozjum bloku poświęconemu świadectwom polskiej kultury technicznej.

Streszczenia wszystkich referatów zgłoszonych do sympozjum (także w tłumaczeniu angielskim) oraz pełny reportaż fotograficzny dostępne są na stronie internetowej sympozjum www.hrkp.simr.pw.edu.pl.

 
 

Zobacz zdjęcia z sympozjum:

 
 
 

Materiały z sympozjum:

Inzynieria Odwrotna w praktyce Historia sympozjum Materialy konferencyjne
 
inż. Edward Habich Poster promocyjny
 
 
 
 

Referaty i postery prezentowane podczas sympozjum:

 
1.Tradycyjne techniki inżynierskiePDF JPG
2.Techniki modelarskiePDFJPG
3.Skaner 3DPDFJPG
4.Rekonstrukcja mostu napędowego C2PPDFJPG
5.Rekonstrukcja reduktora czołgu TK-3PDFJPG
6.Tankietka Carden-Loyd JPG
 
 

Referat zgłoszony do sympozjum:

 
Raport z przeprowadzonych badań Polskich zdobycznych maszyn:
Tankietki TK-S i ciągnika "PZINŻ"
mgr inż. Zbigniew Nowosielski
mgr inż. Sergey Savov
 

 

Miesięcznik Modelarz o II-gim Sympozjum HRKP:

 
  W listopadowym numerze miesięcznika Modelarz ukazał się artykuł opisujący corocznie organizowanie Sympozjum „Historyczny Rozwój Konstrukcji Pojazdów”. Była to już druga edycja sympozjum, które jest coraz bardziej znane i z roku na rok bardziej popularne…
 
 
 
 
 
 
 

Contact Us

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
phone +48 (025) 799-20-08
cell +48 698-686-156