Apokaliptyczny jeździec

There are no translations available.

gmc cckw_1941_1 gmc cckw_1941_2 gmc cckw_1941_3 gmc cckw_1941_4

Rzeczoznawca Samochodowy Nr 186 4/2013

There are no translations available.

 
CADILLAC Marszałka - procedura weryfikacji w procesie odbudowy pojazdu
 
Zbigniew Nowosielski
Rafał Krajewski
 
                    Poprawne ustalenie zakresu prac i założeń kosztorysowych dla odbudowywanego pojazdu jest niezmiernie istotne. Bez tych podstawowych informacji nie jest możliwe rozpoczęcie jakichkolwiek prac lub podejście do nich w prawidłowy sposób.
                    Zanim rozpoczniemy prace przy odbudowie pojazdu musimy wiedzieć na jego temat maksymalnie dużo. Potrzebne są informacje odnośnie: modelu, marki, produkowanych wersji, egzemplarzy zachowanych na świecie itp. Następnie niezbędne jest zgromadzenie informacji dotyczących stanu technicznego egzemplarza, który chcemy odbudować. Do tego właśnie potrzebna jest OCENA STANU TECHNICZNEGO, o której będzie mowa w dalszej części artykułu.

Read more...

Święto maszyny

There are no translations available.

Tekst: Wojciech Jurecki
Zdjęcia: Piotr Radomski, Rafał Krajewski

Święto lokomocji to półtora tysiąca pojazdów wszelkiego rodzaju, z całej historii motoryzacji i nie tylko. Praktycznie każda maszyna jest w ruchu, a wszystko to przyprawione jedynym w swoim rodzaju francuskim podejściem do tematu: z pogranicza artysty i wariata.
 
Parkuje przegubowy autobus Berliet z lat 70., obok na swoje miejsca melduje się kolekcja ciężarówek Bernard, przejeżdża dziewczyna na traktorze MAN z lat 50., nieco dalej obóz wojskowy z ogromną kolekcją sprzętu kołowego z czasów inwazji na Normandię. Polacy z ekipy inż. Nowosielskiego prezentują rarytas: niemiecką zdalnie sterowaną minę gąsienicową Goliat. Kto ma dosyć militarystów, może zajść do alejki silników stacjonarnych i młockarni parowych. Wszystkie wesoło pykają i pracują. Służby organizatora donoszą do nich drewno na opal. Właściciel czołgu Sherman, dla fasonu holuje Renault Magnum z naczepą. Nieopodal ekipa zapaleńców daje pokaz budowania drogi oryginalnym sprzętem z lat 60. Nad tym wszystkim latają zabytkowe samoloty. Samochody w tym towarzystwie stają się czymś oczywistym i niewartym specjalnego rozwodzenia się, choć nawet najbardziej wybredni będą zachwyceni.

Z początku chcieliśmy napisać jakąś zręczną konkluzję na temat tej imprezy. Ale poraził nas zapach oleju, spalin, bogactwo widoków i dźwięków w niespotykanym natężeniu. Locomotion en Fête to jedna z największych we Francji organizacji zrzeszających fanów zabytkowej maszynerii wszelkiego rodzaju. Co roku organizuje gigantyczny piknik, zwany dosłownie „Świętem Lokomocji", na którym pojazdy prezentuje około ćwierć tysiąca klubów. Jednak tym, co najbardziej oszołamia, jest kultura techniczna we Francji i kultura miłości do zabytkowej maszynerii - zjawisko dla nas niezgłębione i potężne, zaś dla nich zupełnie normalne i naturalne.
 

Ułani i motocykle

 
 
Festyn lotniczy w Góraszce przyciąga nie tylko fanów lotnictwa. Mińszczan także, którym w tym roku nie dane było uczestniczyć w festynie w Janowie. Podobno z przyczyn niezależnych od wojska... Pojechali więc w niedzielę 13 czerwca do podotwockiej Góraszki
 
Oprócz samolotów historycznych (wspólny przelot myśliwców z II wojny Światowej - Hawker Hurricane i Supermarine Spit-fire) powietrznych akrobatów tegorocznymi gośćmi pikniku lotniczego w Góraszce były dwa myśliwce odrzutowe typu MiG-29 i F-16! MiG z 41 Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Malborku zaprezentował się nad lotniskiem w sobotę, a w niedzielę natomiast na góraszkowym niebie królowa! F-16 z 32. Bazy Lotniczej w Łasku.

Towarzystwo Pamięci 7 Pułku Ułanów z Mińska Mazowieckiego uczestniczyło pierwszy raz w pikniku lotniczym w Góraszce. Pułk wystawił dwa szwadrony. Pierwszy szwadron w mundurach wrześniowych to Przemysław Federowicz, Jakub Rokicki i Krzysztof Rokicki. Ułani stanowili załogę samochodu ciężarowego Chevrolct 158 z 1939 r. Samochody te montowane z części amerykańskich w firmie „Lilpop, Rau i Loewenstein" S.A. były na wyposażeniu Wojska Polskiego w czasie Kampanii Wrześniowej.
Drugi szwadron w mundurach PSZ na Zachodzie to wachmistrz Andrzej Gruba i czterech ułanów z cenzusem -Arkadiusz Orzełowski, Paweł Siemaszko, Krzysztof Połeć i Aleksander Sikora. Ci z kolei stanowili załogę opancerzonego pojazdu gąsiennicowego „Uniersal Carrier" Mk I używanego przez żołnierz}' II-go Korpusu Polskiego w ramach którego walczył 7-my Pułk Ułanów Lubelskich.
Od trzech lat harcerki i harcerze 14-tki z Ptaków pomagają Jerzemu Kossowskiemu (redaktorowi naczelnemu miesięcznika Automobilista) w organizowaniu i obsłudze wystawy i prezentacji pojazdów używanych przez polskich żołnierzy. W poprzednich latach prezentowali polskie czołgi TKS i TK3. W tym roku 14-tka przygotowała prezentację alianckiego gąsienicowego pojazdu pancernego Univcrsal Carrier i samochodu ciężarowego Chevrolet 158 z 1939 r. Odtworzyła także postać Małego Powstańca Warszawskiego na zdobycznym motocyklu DKW RT125. W pełni sprawny motocykl wyprodukowany w 1941 roku jeździł alejami pikniku lotniczego, wzbudzając wielkie zainteresowanie. Prezentacja motocykla była próbą generalną do rekonstrukcji epizodu walk ulicznych w czasie Powstania Warszawskiego. Rekonstrukcję przygotowują mińscy harcerze. Mały Powstaniec na zdobycznym motocyklu DKW RT 125 podczas rekonstrukcji przywiezie meldunek od dowódcy bronionej barykady do komendanta rejonu. Barykadę będą atakowali Niemcy z wykorzystaniem samojezdnego nośnika ładunku wybuchowego popularnie zwanego Goliatem.
 
 

Read more...

Nie tylko samoloty!

 
 
 
 
 
 
  Na Pikniku Lotniczym w Góraszce (pow. otwocki) w tym roku pojawili się także harcerze z 14 Drużyny Harcerskiej Spadłych Listków do Szyby Przyklejonych Deszczu Kropelką z Ptaków (gm. Siennica) oraz ułani z Towarzystwa Pamięci 7 Pułku Ułanów z Mińska.
 
  Od trzech lat harcerki i harcerze 14-tki pomagają Jerzemu Kossowskiemu, redaktorowi naczelnemu miesięcznika „Automobilista",w organizowaniu i obsłudze wystawy i prezentacji pojazdów używanych przez polskich żołnierzy. W tym roku drużyna przygotowała prezentację alianckiego gąsienicowego pojazdu pancernego Universal Carrier i samochodu ciężarowego Chevrolet 158 z 1939 r.

  Pomocy nie odmówili ułani, którzy stanowili załogę w tych pojazdach. Jeden z harcerzy wcielił się w postać Małego Powstańca Warszawskiego na zdobycznym motocyklu DKW RT 125. W pełni sprawny motocykl wyprodukowany w 1941 roku jeździł alejami Pikniku Lotniczego, wzbudzając zainteresowanie. Prezentacja motocykla była próbą generalną przed rekonstrukcją epizodu walk ulicznych w czasie Powstania Warszawskiego.
opr. mp, fot. z arch. 7PUL

Read more...

Contact Us

mgr inż. Zbigniew Nowosielski
Ptaki 11
05-332 Siennica
phone +48 (025) 799-20-08
cell +48 698-686-156